Aktualności
Dziś w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim odbyła się konferencja Stowarzyszenia S14. Na konferencji oprócz Burmistrza Aleksandrowa obecni byli: Marszałek Województwa Witold Stępień, Burmistrz Konstantynowa Henryk Brzyszcz, natomiast Łódź reprezentował dr Wojciech Michalski z biura strategii miasta. Spotkanie rozpoczął Burmistrz Jacek Lipiński, który jest prezesem Stowarzyszenia. Jak powiedział powodem spotkania były niepokojące wieści, na temat rozpisania przetargu na budowę S14 w tak zwanym zoptymalizowanym wariancie. Ta optymalizacja miałaby polegać na rezygnacji z budowy kilku węzłów. Jak powiedział burmistrz – Dziwi nas fakt, że nie udało się uzyskać odpowiedzi, o które węzły chodzi, wygląda to na próbę skłócenia samorządów. Dlatego chcemy zademonstrować jedność i jeszcze raz podkreślić, że wszystkie węzły są niezbędne. Ciągle podejmowane są również próby rozmów z ministerstwem lub Generalną Dyrekcją, jednak jak na razie bezskuteczne. Marszałek Stępień dodał, że choć wielokrotnie na różnych forach zabieraliśmy głos w sprawie S14, to dialog ze stroną rządową jest utrudniony – Na nasze pisma, albo nie otrzymujemy odpowiedzi, albo są one bardzo lakoniczne. Chcemy by były zrealizowane wszystkie zaprojektowane węzły, bowiem droga S14 łączy S8 z autostradą A2 i przebiega przez bardzo zurbanizowany teren, obszar przygotowany inwestycyjnie by z tej drogi korzystać, obszar, na którym jest wiele inwestycji przemysłowych i który jednocześnie odczuwa problemy z uciążliwością ruchu. – Przekazujemy głosy obywateli w tej sprawie, które zebraliśmy, oraz podpisy elektroniczne. Chcemy doprowadzić do spotkania w ministerstwie, by porozmawiać o wszystkich kosztach tej ponad 1,5 mld. inwestycji, ale również o kosztach społecznych i uciążliwości transportu. O tym, że transport bez S14 jest droższy i te koszty ponosimy od lat.
Z kolei Burmistrz Konstantynowa Henryk Brzyszcz podkreślał, że od początku uczestniczył w projektowaniu S14, odbyło się ponad sto spotkań, gdzie bardzo dokładnie omawiany był każdy aspekt budowy węzłów. Każdy z nich ma swoje uzasadnienie. Trzeba wziąć również pod uwagę również bezpieczeństwo, sposób życia i inwestowania obywateli. Myślę, że również osoby decyzyjne biorą to pod uwagę, jednak nadal docierają do nas niepokojące sygnały. Dlatego nasz apel: – Zróbcie tak, aby wszystkie samorządy były zadowolone – dodaje samorządowiec.
Przedstawiciel Prezydent Hanny Zdanowski dr Wojciech Michalski powiedział, że Łódź solidaryzuje się ze Stowarzyszeniem. – S14 jest obwodnicą specyficzną, bowiem jest to obwodnica aglomeracyjna, mająca za zadanie odciążyć lokalne drogi, w tym i łódzkie, ale jednocześnie ma dać impuls rozwojowy. Nie spełni tej funkcji bez pełnej listy węzłów.
Burmistrz Jacek Lipiński w kontekście obchodzonego niedawno 20 -lecia Łódzkiej Strefy Ekonomicznej, wskazał, że zarówno w Aleksandrowie jak i Konstantynowie są firmy w strefie, którym obiecano skomunikowanie z autostradami. Także społeczeństwo zamiast ułatwień w ruchu może zobaczyć tylko betonowy płot. Podkreślamy, że nie możemy spotkać się z czynnikami decyzyjnymi. Z jednej strony PiS, tak jak posłowie na komisji infrastruktury opowiadają się za budową wszystkich węzłów, a z drugiej docierają sygnały o optymalizacji kosztów, polegającej na rezygnacji z budowy węzłów.
Co do tych oszczędności swój sceptycyzm wyraził Marszałek – Jestem pesymistą, jeśli chodzi o te oszczędności. – Nie można tracić czasu, z każdym nowym przetargiem rosną koszty inwestycyjne, a wykonawcy podnoszą swoje ceny i żeby pokazać te oszczędności, trzeba bardzo dużo ciąć. – Takie oszczędności są niepotrzebne. – Zbudowanie S14 z wszystkimi węzłami to tańsza komunikacja, bezpieczniejszy przejazd, mniejsza uciążliwość dla środowiska i mieszkańców. – To są prawdziwe oszczędności – kończy Witold Stępień.